|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kvalitet |
|
Vad är kvalitet? Ja, kort uttryckt kanske man vågar påstå att det är, funktion ställd i relation till priset. I tidningen Praktiskt Båtägande år 2003 nummer 3 sidan 53 finns det en artikel som heter "Båtar på löpande band". Artikeln är en kraftigt nerbantad text på ca: 800 ord som du kan läsa här nedan.
Gamla Bettan har troligen levererat över 1000 ton torsk under sin tid som skötbåt och slitit ut två motorer. Hon är byggd -59 av John Karlsson på Ekö varv i Karlshamns skärgård, men nu skall hon få gå i pension och bli allmogefin. Detta är också ett mått på kvalitet. Två stycken av de trevliga små svenska varven. AB Beckerbåt startade 1949 och fram till nu har man byggt egna konstruktioner. Idag drivs företaget av sönerna Tore och Jan och nu säljer man Dufour. Hur kan något så stolt och ursvenskt som AB Beckerbåt representera en fransk massproducerad produkt, frågar jag Tore Becker. - Jag skäms inte alls, tvärt om. Kvaliteten på Dufourbåtarna är skyhögt över vad kvaliteten var på –70 talet på den svenska produktionen av Albinserien, Maxiserien, Mariholmarna, Comfortbåtar, och för den delen även högre än på våra egna Mambabåtar. Numera säljer vi bara ca 15 – 20 st. båtar per år för att vi inte skall tappa kontakten med alla våra gamla kunder, så det här känns helt rätt -. Båtfabrikerna. Jeanneau, Beneteau, Dufour, Bavaria, Princess, Fairline, Sealine, Bayline och Ryds, för att nämna några av de stora. ƒr det kvalitet, eller är det bara massor av logistik och produktionsteknik och måttligt med båtbyggarkunskap? Ja svaret på frågan är långt ifrån entydigt. Beneteauvarvet, beläget i det innersta av den beryktade Biscayabukten, har byggt fiskebåtar sen –30 talet, det borde räcka. Dufourvarvet lika så, beläget nära La Rochelle i det inre av Biscayabukten har byggt båtar sen 1959. Den direkta motsatsen är Bavaria, som byggde husvagnar innan de började med båtar. Däremot är de mycket strategiskt placerade i södra Tyskland ur logistiksynpunkt, en nog så viktig aspekt ur storproduktiv affärssynpunkt. Vad tycker de berörda. Det här var några av de allvarliga felen. Men det är heller inte kul när mantågsfötterna går sönder en efter en regelbundet som en klocka på just årsmodellerna -00 och -01. Från och med -02 håller de. Dessvärre tvingas kunden stå för kostnaden, trots att det är ett uppenbart konstruktionsfel, men representanten bryr sig inte. Rykten sprids fort och därför är det viktigt att avliva dem. Vilka båtar det handlar om är egentligen egalt och det skulle heller inte tjäna ett gott syfte, därtill är risken stor för missuppfattning, generalisering och feltolkning. Däremot är det ytterst viktigt att nämna, att dessa kvalitetsproblem inte alls är enbart förekommande på båtfabrikerna, om nu någon förhastat sig och trodde det. Kvalitetsproblemen är i lika hög grad fördelade över hela gruppen, stor båt som liten båt, motor eller segel, och oavsett vilket land den kommer ifrån. All långsiktig och seriös affärsstrategi har i alla tider haft målsättningen god kvalitet. Om det ändå blir fel, så beror det på okunskap eller missförstånd någonstans i ledet och sådana brister går alltid att avhjälpa. Därför är det viktigt för både konsumenten och representanten, att dessa skapar en bra och förtroendefull relation. Blir det sedan problem, stort som smått, så får man helt säkert också hjälp, för ett korrekt affärsbeteende har alltid lönat sig, både för säljaren och köparen. Ronald Rybbe arbetar som frilandsskribent, affärskonsult och besiktningsman inom fritidsbåtssektorn. |